ایران به دنبال گسترش مناسبات با كشورهای آسیایی است
نوشته شده توسط : blpwjob

'سیدعباس عراقچی' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: در مجموعه این كشورها به ویژه آسیای مركزی فرصت های بسیار زیادی برای ایجاد یك رابطه مبتنی بر احترام و منافع متقابل فراهم است كه ما به دنبال گسترش آن هستیم.

وی با بیان این كه كشورهای آسیای مركزی به دلایل مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی ایران دارند اظهار داشت: كشورهای آسیای مركزی به نوعی حوزه تمدنی ما و حوزه فرهنگ غنی ایرانی هستند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ارتباطاتی كه از بعد تاریخی بین دو طرف وجود داشته و اشتراكات فرهنگی و عقیدتی كه بین ما وجود دارد، راه را برای تعاملات سیاسی و اقتصادی فی مابین ایجاد كرده است.

وی افزود: البته مشكلات و موانعی هم میان طرفین وجود دارد ولی فرصت ها و ظرفیت های همكاری میان این كشورها با ما به مراتب بزرگتر و گسترده تر است.

عراقچی یادآورشد: ما در سال های گذشته با وجود فراز و نشیب های مختلف توانسته ایم به میزان زیادی، این ظرفیتها را بارور كنیم اما هنوز هم فرصت ها و ظرفیت های زیادی برای همكاری مشترك با این كشورها وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: آسیای غرب و شرق نیز به همین صورت و با مقتضیات خودش زمینه های زیادی برای گسترش روابط فی مابین در زمینه های مختلف دارا است.

عراقچی ادامه داد: مسلما افغانستان، پاكستان، هند و مجموعه آسیای غربی یك نوع ویژگیهای تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی با ما دارند و كشورهای شرق آسیا نیز از ویژگی های خاص خود برخوردار هستند كه وجه اقتصادی غالب است هرچند كه وجه فرهنگی هم به دلایل آن ارتباطی كه بین دو طرف از طریق جاده ابریشم وجود داشته، غالب است.

وی در ادامه اشتراكات جمهوری اسلامی ایران و كشورهای شرق آسیا را یادآور شد و خاطرنشان كرد: ما نباید حضور فرهنگی ایران و تمدن ایرانی را در شرق آسیا دستكم بگیریم.

سیام**1478**1723**2026





:: برچسب‌ها: پرنده , درخت , موزه ,
:: بازدید از این مطلب : 474
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: